Geschiedenis

Schutterij De Eendracht Nieuw-Wehl is in 1948 ontstaan uit het bestaande Oranjecomité. Toenmalig pastoor van Ooijen was daar niet zo gelukkig mee en nam het initiatief als tegenhanger, schutterij Juliana op te richten. Jarenlang bestond er een grote rivaliteit tussen beide schutterijen. Van Juliana is nu nog een schietvereniging overgebleven, die inmiddels een goede relatie onderhoudt met De Eendracht.

De Eendracht bestaat uit de volgende afdelingen; bestuur, drumfanfare, vendeliers, keurkorps, bielemannen en marketentsters.

Op dit moment leiden we weer een mooi clubje van 10 (nieuwe) muzikanten op waarvan de meesten al meespelen en is onze Drumfanfare een plek waar maar liefst 37 vrienden bijeenkomen om hun hobby en passie uit te oefenen!  En uiteraard gaat het niet alleen maar om het muziek maken.

Verder hebben we bij de vendeliers een 4 tal jeugdvendeliers die ook meedoen aan de diverse concoursen en wedstrijden.

Onlangs hebben zij samen met het jongerenwerk Nieuw Wehl een vendel- clinic gehouden voor leeftijdsgenootjes.

Wij als schutterij zorgen voor opluistering van diverse festiviteiten, zoals concoursen, jubilea, processie, koningsdag enz. Daarnaast beschikt de schutterij over een schietvereniging met de gelijknamige naam De Eendracht, die ’s zomers en een avond in het najaar met de vuurbuks wedstrijden afwerkt op de schietpaal bij het schietgebouwtje tussen het centrum voor bijzondere tandheelkunde en Elver Sjop . 's Winters wordt er geschoten in de  schietkelder van dorpsaccommodatie De Horst.

De Eendracht streeft ernaar elk voor- en najaar mee te doen aan een schuttersconcours. In het voorjaar is dat de kringdag van Kring Montferland, die meestal gehouden wordt in de maand april. In het najaar is dat de Federatie Schuttersdag, gehouden in de maand september. Dit evenement wordt gezien als het einde van het schuttersseizoen. De schutterij telt zo’n 500 leden, waarvan er ongeveer tachtig  in uniform aktief zijn. De betrokkenheid van de Nieuw-Wehlse bevolking is zeer groot. Dat blijkt doorgaans tijdens het jaarlijkse schuttersfeest in het eerste  weekeinde van Juli. Vele huizen en straten zijn dan versierd en in het dorp worden twaalf erebogen opgericht. Ook zijn er veel vrijwilligers, (in totaal 200) aktief  voor De Eendracht met de jaarlijkse rommelmarkt, gehouden op de eerste zondag na Hemelvaart.

Spullen voor onze rommelmarkt kan men iedere 2e zaterdagmiddag van de maand afgeven bij de loods aan de Oude Doesburgseweg te Nieuw Wehl. Let wel op dat dit bruikbare spullen zijn. Er worden geen spullen in ontvangst genomen zoals chemisch afval, asbest, evt. milieu belastende produkten etc. etc. voor deze spullen dient men de reguliere afval aanbieding te raadplegen.